Jak sobie radzić ze stresem w pracy?

2020-02-03
Jak sobie radzić ze stresem w pracy?

Człowiek rozumny pojawił się na świecie kilkadziesiąt, a może i nawet kilkaset lat temu. Można śmiało powiedzieć, że choć nasze dzisiejsze życie diametralnie różni się od życia naszych dawnych przodków, przez te wszystkie lata niezmiennie towarzyszy nam stres.

Pradawny stres

Dawniej nasi przodkowie mierzyli się z atakami dzikich zwierząt, umierali z powodu chorób, na które nie było lekarstw ani procedur medycznych, walczyli z głodem, tracili swój dobytek, doświadczali wojen. Współcześnie jednym z obszarów najmocniej obarczonych stresem jest praca – ciągle dzwoniący telefon, piętrzące się maile czekające na przeczytanie. Zadania z wczoraj, poganiane przez te „na wczoraj”, cele sprzedażowe, rozmowy podsumowujące, goniące terminy i końce miesiąca. Problem stresu w pracy jest dziś tak powszechny, że Państwowa Inspekcja Pracy poświęciła mu osobną kampanię[i] mającą na celu przeciwdziałanie jego negatywnym skutkom.

Historia pojęcia stresu

Samo pojęcie stresu stosowane jest od początków XX wieku, po wprowadzeniu go przez amerykańskiego fizjologa Waltera Cannona. Od tego czasu opublikowano na ten temat wiele prac, przeprowadzono tysiące badań, obserwacji i prób pomiaru. Wiele razy pokłócono się nawet o faktyczną definicję stresu, a człowiek jak się stresował, tak się stresuje – niemal każdego dnia.
A słowo stres jest jednym z najczęściej używanych pojęć psychologicznych w naszych codziennych rozmowach.

 Proszę Państwa, proszę się więc nie stresować – kilka sposobów, aby radzić sobie ze stresem

 Mamy świadomość, że taki komunikat tylko obciążyłby Twój mózg, zmuszając go do przetwarzania myśli, uczuć i emocji związanych ze stresem. Będziemy więc dla tego niezwykłego organu łaskawi i podpowiemy kilka konkretnych strategii na poradzenie sobie z tym, że stres się w naszym życiu pojawia.

Naucz się odprężać i odpoczywać!

Spróbuj medytacji, poznaj dobroczynny wpływ treningów oddechowych i neuromięśniowych np. progresywną relaksację mięśni Jacobsona, zadbaj o komfortowy i regularny sen.

stres w pracy

Czerp radość z małych przyjemności!

Zauważaj i nagradzaj się za postępy i małe sukcesy, zwracaj uwagę na to, co piękne, doceniaj przejawy sympatii, z którymi się spotykasz.

Bądź aktywny!

Ćwiczenia fizyczne skutecznie redukują stres i sprawiają, że organizm produkuje endorfiny. Znajdź taką aktywność, która będzie ci najbardziej odpowiadać: bieganie, spacery, jazda na rowerze, joga, czy rekreacyjny trening na siłowni powinny świetnie się sprawdzić.


Poznaj swoje uczucia i pozwól sobie na ich przeżywanie

Doświadczane emocje to ważne wskazówki wysyłane przez nasze ciało i umysł. Staraj się im przyglądać i traktuj jak kompanów.

Jedz świadomie

Niektóre produkty spożywcze zmniejszają poziom kortyzolu (np. warzywa
i owoce, pełnowartościowe zboża, gorzka czekolada, kwasy omega 3 oraz zioła takie jak: żeń-szeń, traganek, różeniec górski, bazylia, kozłek lekarski), inne zwiększają poziom serotoniny (np. ryby, orzechy, jajka, szpinak, produkty sojowe, banany, awokado).

To, co na pewno nie sprzyja redukcji stresu to cukry proste, czyli batonik i słodki napój, po które często sięgamy w trudnych sytuacjach. W okresach nasilonego stresu warto pić herbatę z melisy, dziurawca czy rumianku.

stres w pracy

Korzystaj z pomocy i wsparcia

Rozmowa z bliską osobą pomaga nabrać dystansu i spojrzeć na problem z innej perspektywy. Warto też skorzystać z porady psychologa lub psychoterapeuty – opcji jest cała masa: trening asertywności, trening umiejętności społecznych, grupa wsparcia, spotkanie terapeutyczne czy wsparcie w sytuacji kryzysowej.

Nie ma idealnego i jednego sposobu, aby poradzić sobie ze stresem. Każdy z nas jest inny. Ważne jest, aby zarówno w życiu zawodowym i prywatnym szukać równowagi psychicznej. Warto jest oddzielić czas pracy i czas wolny. Pamiętajmy, że nie jesteśmy odosobnieni. Stres towarzyszy i będzie towarzyszył każdemu z nas. Miejmy jednak nad nim kontrolę!

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel